Γ’ Λυκείου

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΡΑΞΗ


Η προετοιμασία για την τελική ευθεία ξεκινά από τη θερινή περίοδο. Στο φροντιστήριό μας οι μαθητές μας έχουν έρθει σε επαφή με τα μαθήματα των Πανελλαδικών από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου. Παράλληλα με τη διδασκαλία, της οποίας το βασικό μέλημα είναι η αφομοίωση της ύλης, κάθε Σάββατο, από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου γράφουμε στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα διαγωνίσματα στα όσα διδάχτηκαν τα παιδιά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Με αυτόν τον τρόπο και οι ίδιοι και οι οικογένειές τους γνωρίζουν το σημείο στο οποίο βρίσκονται και δεν αφήνουν κενά στο διάβασμά τους.


ΕΚΘΕΣΗ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

 

Η Έκθεση είναι ένα μάθημα, όπως έχουμε τονίσει, το οποίο απαιτεί συνδυασμό γνωστικών ικανοτήτων και σωστές τεχνικές και μεθοδολογία. Αποτελεί το πιο ρευστό μάθημα και ταυτόχρονα τη βάση για το μαθητή, όχι μόνο της Κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών, αλλά και όλων των άλλων, καθώς είναι το μάθημα στο οποίο εξετάζονται όλοι. Η ικανότητα να παράξουμε σωστό γραπτό λόγο είναι προαπαιτούμενο όχι μόνο για το μάθημα της Έκθεσης αλλά, και για τα Αρχαία και την Ιστορία. Η συνεξέταση Γλώσσας και Λογοτεχνίας καθιστά το μάθημα πιο απαιτητικό, ταυτόχρονα όμως και πολύ πιο ενδιαφέρον και ουσιαστικό. Τα μαθήματα γίνονται σε μικρά, ομοιογενή τμήματα. Σκοπός του προγράμματος είναι να βελτιώσουν οι μαθητές τις δυνατότητές τους στη(ν):

  • κατανόηση και δομή του κειμένου.
  • προσέγγιση της γλώσσας ενός κειμένου.
  • διάκριση των κειμενικών ειδών.
  • παραγωγή λόγου.
  • περίληψη.
  • ανάλυση γραμματο-συντακτικών φαινομένων.
  • κατανόηση της γλώσσας ενός λογοτεχνικού κειμένου.
  • δημιουργική γραφή.
  • αναγνωστική ανταπόκριση.
  • συνάφεια-αποδεικτική αξία ιδεών.
  • πύκνωση μέρος του κειμένου.

 

pexels-photo-771324

ΑΡΧΑΙΑ

 

Ενα μάθημα βαρύτητας στην ανθρωπιστική κατεύθυνση, καθώς η καλύτερη ανταπόκριση μπορεί σε φέρει πιο κοντά στον στόχο σου. Βέβαια, οι απαιτήσεις είναι ακόμα περισσότερες και το επίπεδο δυσκολίας πολύ υψηλό. Οι περισσότεροι μαθητές σήμερα, δυσκολεύονται στο μάθημα των αρχαίων επειδή:

  • έχουν αρκετά κενά στην ύλη από το προηγούμενο έτος.
  • δεν έχουν μάθει να αντιμετωπίζουν με ορθές τεχνικές το αδίδακτο κείμενο.
  • αδυνατούν να διαχειριστούν το ψυχολογικό τους άγχος.
  • παρουσιάζουν ελλείψεις στη γραμματική και το συντακτικό.

Μελετώντας το συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, ερχόμαστε σε επαφή με τον πλούτο της και την κομψότητά της. Η Αρχαία Ελληνική, χαρακτηρίζεται από τη δυνατότητα της πυκνής έκφρασης και της ευελιξίας των μορφών της. Ωστόσο, το φροντιστήριο μας είναι εδώ για να θέσει τους σωστούς στόχους και να βοηθήσει με τις κατάλληλες μεθόδους στην επιτυχία για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών.

Οι παρακάτω στόχοι βασίζονται στις οδηγίες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων, όπως αυτοί καθορίζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, και στα ισχύοντα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.

 

α) Διδαγμένο Κείμενο (Φιλοσοφικός Λόγος)

  • η ενίσχυση της κατανόησης των κειμένων από το πρωτότυπο (επικοινωνιακό πλαίσιο, νοηματικό περιεχόμενο)
  • η αξιοποίηση των πληροφοριών που δίνονται στην Εισαγωγή στα πλαίσια της ερμηνευτικής προσέγγισης των κειμένων (π.χ. ιστορικό πλαίσιο, κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες που επικρατούν)
  • η ενίσχυση της μεταφραστικής ικανότητας των μαθητών/τριών (όχι μηχανιστική αποστήθιση) με στόχο την κατανόηση και ερμηνεία των κειμένων
  • ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών
  • η εξοικείωση με τους παραγωγικούς μηχανισμούς της γλώσσας (παραγωγή, σύνθεση) με παράλληλη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών (ηλεκτρονικά λεξικά)
  • η καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης και ερμηνείας ενός κειμένου (π.χ. αξιολόγηση συγκεκριμένων υφολογικών και λεξιλογικών επιλογών για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδεολογικών σκοπών)
  • η ενίσχυση της κριτικής ικανότητας μέσα από τη συγκριτική αντιπαραβολή του κειμένου από το πρωτότυπο με άλλα (παράλληλα) κείμενα που ανήκουν στο ίδιο ή και σε διαφορετικά γραμματειακά είδη/γένη
  • η άσκηση των μαθητών/τριών στη διατύπωση επιχειρήματος και στην ανάπτυξη συλλογισμού μέσα από την παρακολούθηση της συλλογιστικής πορείας που ακολουθεί ο ρήτορας
  • η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τη δομή του φιλοσοφικού λόγου (π.χ. συλλογιστική πορεία που ακολουθείται)

 

β) Αδίδακτο Κείμενο

  • η μελέτη των γραμματικο-συντακτικών φαινομένων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας τόσο στη συγχρονία τους (εμβάθυνση στη μορφοσυντακτική δομή του κειμένου από το πρωτότυπο) όσο και στη διαχρονία τους (συγκριτική αντιπαράθεση με τη μορφοσυντακτική δομή της νέας ελληνικής γλώσσας)
  • η διεύρυνση του λεξιλογίου που έχουν διδαχθεί οι μαθητές/τριες την προηγούμενη χρονιά
  • η εμπέδωση των ήδη διδαχθέντων γραμματικο-συντακτικών φαινομένων μέσα από ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας
  • η εφαρμογή της ανάλυσης του κειμένου κατά νοηματικές ενότητες (κατά κώλα ανάλυση) με στόχο την πληρέστερη κατανόησή του
  • η άσκηση των μαθητών/τριών στην απόδοση του κειμένου σε νεοελληνικό λόγο με σαφήνεια και ακρίβεια
  • η εξοικείωση με τον αρχαίο ελληνικό λόγο μέσα από κείμενα διαβαθμισμένης δυσκολίας που ανήκουν σε διαφορετικά γραμματειακά είδη/γένη (π.χ. φιλοσοφικά, ιστορικά, ρητορικά)
adult-blur-book-2167681

ΙΣΤΟΡΙΑ

Μετά την προετοιμασία από τη Β’ Λυκείου το πρόγραμμα σπουδών του φροντιστηρίου μας στο μάθημα της Ιστορίας εστιάζει στη συνεχή επανάληψη της ύλης κατά το τελευταίο έτος. Παράλληλα γίνεται ειδική προετοιμασία και ανάπτυξη τεχνικών πάνω στο κομμάτι πηγών και πινάκων για την καλύτερη απόδοση κατά την ώρα των Πανελληνίων. Τα μαθήματα γίνονται σε μικρά, ομοιογενή τμήματα. Σκοπός του προγράμματος είναι να βελτιώσουν οι μαθητές τις δυνατότητές τους στη(ν):

  • αναγνώριση μορφών πηγών και πινάκων.
  • ανάλυση τρόπου σκέψης και επεξεργασίας.
  • άναπτυξη κριτικής σκέψης στα ιστορικά παραθέματα.
  • κατανόηση του ιστορικού πλαισίου της εποχής (19ου-20ου αιώνα).
  • εμπέδωση των χρονολογικών πινάκων.
  • κατανόηση των ορισμών διάφορων ιστορικών γεγονότων και εννοιών.
  • καταπολέμηση της στείρας απομνημόνευσης (παπαγαλία).
  • καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ώστε να επιτευχθεί η εμπέδωση της ύλης με πολλαπλές επαναλήψεις.
pexels-photo-2773500

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

 

Σύμφωνα με το νέο σύστημα, το μάθημα της κοινωνιολογίας είναι πλέον επίσημα ένα από τα εξεταζόμενα μαθήματα των Ανθρωπιστικών σπουδών στις Πανελλαδικές. Αν και νέο μάθημα στις εξετάσεις, το φροντιστήριό μας με το άριστα καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό είναι έτοιμο να αντεπεξέλθει σε κάθε πρόκληση. Προσωπικός μας στόχος είναι να δώσουμε στον μαθητή τα κατάλληλα εχέγγυα, ώστε να κατανοήσει τα κοινωνικά φαινόμενα και τους όρους της κοινωνιολογίας. Παρακολουθώντας ειδικά σεμινάρια, δημιουργήσαμε τα κατάλληλα συγγράμματα, ώστε ο μαθητής να προσεγγίσει με απλό τρόπο την ύλη. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον ορθό τρόπο διδσκαλίας, οδηγούμε το μαθητή στην εμπέδωση της ύλης με πολλαπλές επαναλήψεις. Οι παρακάτω στόχοι εναρμονίζονται με τις πρόσφατες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων για την προετοιμασία των υποψηφίων εν όψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Με τη διδασκαλία του μαθήματος επιδιώκεται:

  • η εξοικείωση των μαθητών/τριών με κοινωνιολογικούς όρους που βρίσκουν εφαρμογή στην καθημερινή ζωή (π.χ. κοινωνικοποίηση, αλληλεπίδραση, κράτος πρόνοιας).
  • η καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης και ερμηνείας ενός κειμένου που πραγματεύεται κοινωνιολογικά ζητήματα.
  • η αξιοποίηση της κοινωνιολογικής θεωρίας όσο και των εργαλείων της κοινωνικής έρευνας για την ερμηνεία σύγχρονων φαινομένων (π.χ. το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα από μία μαρξιστική οπτική).
  • η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών/τριών να εκθέτουν τεκμηριωμένα, με σαφήνεια, ακρίβεια και πληρότητα τις σκέψεις, ιδέες, επιχειρήματά τους γύρω από ένα ζήτημα κοινωνιολογικής υφής, αξιοποιώντας τις ήδη αποκτηθείσες γνώσεις τους.
  • η ανάδειξη και εφαρμογή των αρχών της διεπιστημονικότητας κατά τη μελέτη ενός ζητήματος κοινωνιολογικού ενδιαφέροντος (π.χ. η οικογένεια).
  • η αξιοποίηση των γνώσεων που έχουν αποκτήσει οι μαθητές/τριες κατά τα προηγούμενα σχολικά έτη (π.χ. Πολιτική Παιδεία Α΄ Λυκείου).
student-4369850_960_720