ΑΡΧΑΙΑ
Τα αρχαία στη Β’ Λυκείου είναι το τελευταίο στάδιο πριν τις Πανελλήνιες. Η απαίτηση και η δυσκολία αυξάνονται ακόμα περισσότερο. Ο μαθητής έρχεται σε επαφή με αρχαίες τραγωδίες, όπως η Αντιγόνη, ή ρητορικά κείμενα, όπως ο Λυσίας-Υπέρ του Μαντιθέου, και αρχίζει να προετοιμάζεται σιγά-σιγά για τις Πανελλήνιες. Με τη σωστή καθοδήγηση και στρατηγική που αναλαμβάνει το φροντιστήριό μας ο μαθητής προετοιμάζεται σωστά για τη Γ’ Λυκείου. Οι στόχοι βασίζονται στις οδηγίες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων, όπως αυτοί καθορίζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, και στα ισχύοντα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.
Με τη διδασκαλία του μαθήματος επιδιώκεται:
α) Διδαγμένο Κείμενο (Λυσίου, Υπέρ Μαντιθέου λόγος)
- η ενίσχυση της κατανόησης του κειμένου από το πρωτότυπο (επικοινωνιακό πλαίσιο, νοηματικό περιεχόμενο)
- η αξιοποίηση των πληροφοριών που δίνονται στην Εισαγωγή στα πλαίσια της ερμηνευτικής προσέγγισης του κειμένου (π.χ. ιστορικό πλαίσιο, κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες που επικρατούν)
- η εξοικείωση με τις συμβάσεις που διέπουν το συγκεκριμένο γραμματειακό είδος του ρητορικού λόγου (αρχές, μέρη, είδη)
- η ενίσχυση της μεταφραστικής ικανότητας των μαθητών/τριών (όχι μηχανιστική αποστήθιση) με στόχο την κατανόηση και ερμηνεία του κειμένου
- ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών
- η εξοικείωση με τους παραγωγικούς μηχανισμούς της γλώσσας (παραγωγή, σύνθεση) με παράλληλη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών (ηλεκτρονικά λεξικά)
- η καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης και ερμηνείας ενός κειμένου (π.χ. αξιολόγηση συγκεκριμένων υφολογικών και λεξιλογικών επιλογών για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδεολογικών σκοπών)
- η ενίσχυση της κριτικής ικανότητας μέσα από τη συγκριτική αντιπαραβολή του κειμένου από το πρωτότυπο με άλλα (παράλληλα) κείμενα που ανήκουν στο ίδιο ή και σε διαφορετικά γραμματειακά είδη
- η άσκηση των μαθητών/τριών στη διατύπωση επιχειρήματος και στην ανάπτυξη συλλογισμού μέσα από την παρακολούθηση της συλλογιστικής πορείας που ακολουθεί ο ρήτορας
β) Αδίδακτο Κείμενο
- η μελέτη των γραμματικο-συντακτικών φαινομένων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας τόσο στη συγχρονία τους (εμβάθυνση στη μορφοσυντακτική δομή του κειμένου από το πρωτότυπο) όσο και στη διαχρονία τους (συγκριτική αντιπαράθεση με τη μορφοσυντακτική δομή της νέας ελληνικής γλώσσας)
- η διεύρυνση του λεξιλογίου που έχουν διδαχθεί οι μαθητές/τριες την προηγούμενη χρονιά
- η εμπέδωση των ήδη διδαχθέντων γραμματικο-συντακτικών φαινομένων μέσα από ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας
- η διδασκαλία νέων γραμματικο-συντακτικών φαινομένων
- η εφαρμογή της ανάλυσης του κειμένου κατά νοηματικές ενότητες (κατά κώλα ανάλυση) με στόχο την πληρέστερη κατανόησή του
- η άσκηση των μαθητών/τριών στην απόδοση του κειμένου σε νεοελληνικό λόγο με σαφήνεια και ακρίβεια
- η εξοικείωση με τον αρχαίο ελληνικό λόγο μέσα από κείμενα διαβαθμισμένης δυσκολίας που ανήκουν σε διαφορετικά γραμματειακά είδη/γένη (π.χ. φιλοσοφικά, ιστορικά, ρητορικά)