Κοινωνιολογία


Η Κοινωνιολογία αποτελεί μάθημα Προσανατολισμού – Πανελλαδικώς εξεταζόμενο- για τις ομάδες Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος επιδιώκεται:
1) Να γνωρίσουν οι μαθητές την Κοινωνιολογία ως επιστήμη ανάλυσης της καθημερινής πραγματικότητας.
2) Να γνωρίσουν τις μορφές κοινωνικής οργάνωσης και να αναλύσουν την Ελληνική Κοινωνία.
3) Να αναλύσουν τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης και του κοινωνικού ελέγχου.
4) Να αναλύσουν με συστηματική προσέγγιση κοινωνικά ζητήματα που αφορούν στην οικογένεια, την εκπαίδευση, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, την αποκλίνουσα συμπεριφορά, τις διαπολιτισμικές και διακοινωνικές σχέσεις.

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΜΑΣ

Η προσέγγιση των κοινωνικών φαινομένων γίνεται με προσπάθεια ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης των μαθητών απέναντι σ’ αυτά. Δίνεται η ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές και μεθόδους της κοινωνιολογίας ως επιστήμης και ως πηγής κοινωνικού προβληματισμού. Η διδασκαλία στηρίζεται στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή και στην επιδίωξη για βαθύτερη ερμηνεία των κοινωνικών φαινομένων της καθημερινότητας.
.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση βασίζεται σε κριτήρια που αφορούν:
1) Στη συμμετοχή του μαθητή, την προσπάθεια και ικανότητα λήψης πρωτοβουλιών.
2) Στη δυνατότητα ανάλυσης των κοινωνικών φαινομένων.
3) Στην επίδοση σε προφορικές και γραπτές δοκιμασίες.
4) Στη σύνθεση και τη παρουσίαση αναλύσεων και εργασιών που αφορούν κοινωνικά φαινόμενα.

Με τις γνώσεις που αποκτούν οι μαθητές από την Κοινωνιολογία ως επιστήμη μαθαίνουν να ερμηνεύουν την κοινωνική πραγματικότητα, χρησιμοποιώντας την κρίση τους και όχι τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις. Οι μαθητές λαμβάνουν γνώσεις που συμβάλλουν στη δημιουργία μίας, όσο το δυνατό, βελτιωμένης κοινωνίας, χωρίς φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, που απειλούν το σύγχρονο άνθρωπο. Οι γνώσεις Κοινωνιολογίας βοηθούν τους νέους να αντιμετωπίσουν δημιουργικά τις σχέσεις τους με τους άλλους ανθρώπους σε μία κοινωνία  παγκοσμοποιημένη  και πολυπολιτισμική.

pexels-photo-1326947

Ο ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ-ΣΤΑΥΡΑΚΟΥΔΗΣ

Οι άξονες της διδασκαλίας βασίζονται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις που εγείρει το μάθημα ως εξεταστέο σε επίπεδο Πανελλαδικών. Απαιτείται αφαιρετική και συνθετική σκέψη. Καλούμαστε να ερμηνεύσουμε τα φαινόμενα μέσα από μια συστημική προσέγγιση, να τα εντάξουμε στις κοινωνικές δυνάμεις που αλληλεπιδρούν και να διαβλέψουμε τους τρόπους που οι κοινωνίες εξελίσσονται σε ένα όλο και πιο περίπλοκο πλαίσιο.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μελέτη των πηγών. Εδώ, αρωγός είναι και το μάθημα της ιστορίας και είναι εξαιρετικά ωφέλιμο για τις μαθήτριες και τους μαθητές να μπορούν να εντοπίζουν την αλληλεπίδραση ανάμεσα στα γνωστικά αντικείμενα. Η μελέτη των πηγών και η απόδοση των ζητουμένων σε καλό νεοελληνικό λόγο είναι ο άλλος άξονας διδασκαλίας. Δε φτάνει μόνο να έχουμε κατανοήσει τη θεωρία που περιλαμβάνεται στο βιβλίο και να έχουμε εντοπίσει και μελετήσει αντίστοιχες πηγές. Το βασικότερο είναι να μπορούμε να αποδώσουμε το περιεχόμενο της σκέψης μας με λόγο διαυγή και ξεκάθαρο.

Το μάθημα της Έκθεσης αναδεικνύεται και σε αυτή την περίπτωση ως το σημαντικότερο, ως η βάση πάνω στην οποία στηρίζεται και η κατανόηση των εννοιών αλλά και η παραγωγή τους σε γραπτό λόγο.

pexels-photo-1438081